Over

Het bestuur van Stichting FLY4U

Karsten Dijkstra, voorzitter

Vliegen is niet zomaar mijn hobby, het is mijn passie. Al van kinds af aan heb ik een fascinatie voor alles dat vliegt. Ik ervaar het als een groot privilege dat ik sinds 10 jaar zelf kan vliegen en de wereld van boven mag bewonderen. Vrij zijn, genieten van het uitzicht, het weer, de elementen, een vlucht is nooit hetzelfde. De mooiste vluchten heb ik altijd beleefd in het bijzijn van andere mensen. Bijvoorbeeld door het aangaan van uitdagende internationale vluchten met ervaren vliegvrienden. Maar ook, en vooral: vliegen met mensen die dit nog nooit op deze manier gedaan hebben. Iets delen van je passie met anderen maakt het nog zoveel mooier.

En ik ben niet de enige. Veel vliegers en grondpersoneel van vliegclub Fryslân willen graag één dag in het jaar hun brevet, vliegtuig en vaardigheden inzetten om met mensen te vliegen die een positieve impuls in hun leven goed kunnen gebruiken. En dat is precies de reden waarom we het initiatief hebben genomen om Stichting FLY4U op te richten!

Doede Douma, penningmeester

Vanaf mijn vroege jeugd ben ik geboeid door de vogels. Fantastisch om te onderzoeken waar ze vandaag komen en waar ze naar toe gaan. De vogeltrek gaat via vaste routes en op vaste tijden wanneer temperatuur en lichthoeveelheid het aangeven komen ze terug van de overwinteringsgebieden naar de broedgebieden. Sommige soorten leggen meer dan 40.000 km af. En dan de navigatie!!! Bewonderenswaardig en niet te begrijpen. Zittend achter de stuurknuppel zie je het landschap onder je en probeer je in te denken hoe de vogels het doen, hoe sommigen naar dezelfde plaatsen komen. Hoe vinden ze het?  Navigatie zonder instrumenten is voor ons niet eenvoudig. Minimaal hebben we kaarten nodig. Wat zijn we dan klein en wat denken we ons veel te verbeelden. Ons vliegen, hoe mooi ook, is niet te vergelijken met de vlucht van de vogel. Maar daarom is het wel heel bijzonder. Het is genieten!!!

Mieke de Kluijver, secretaris

Mieke